Contact

Drukbezocht seminar Bikeconomics verbindt en inspireert

Bikeconomics foto.jpg

Wat kan de fiets betekenen voor de economie van Drenthe? Dat was de vraag die werd gesteld tijdens het seminar Bikeconomics dat op donderdag 28 september 2017 plaatsvond. Ondernemers in de recreatie- en fietsbranche, gemeenten, marketingorganisaties en experts op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en technologie gaven massaal gehoor aan de uitnodiging van provincie Drenthe, NTFU en Roelofs Groep  voor dit seminar in Hotel De Börken in Lhee.

Ontmoeten, inspireren en krachten bundelen

Doel van de dag: elkaar ontmoeten, inspireren en geïnspireerd worden en de krachten bundelen om Drenthe te versterken als dé fiets- en vrijetijdsprovincie. Want dat de vrijetijdseconomie de sleutel naar meer bestedingen en banen in Drenthe is én dat de fiets hier een belangrijk ingrediënt voor is, staat voor iedereen wel vast. “De ambities zijn hoog en de kansen liggen voor het oprapen. De economie trekt aan, technologie biedt ongekende mogelijkheden, duurzaamheid, gezond leven en meer bewegen zijn hot topics en fietsen is in. Bovendien investeren de provincie en de gemeenten de komende jaren miljoenen in de kwaliteit van de fietsinfrastructuur. Dit is hét moment voor ondernemers en organisaties om ook te investeren, te digitaliseren en te innoveren”, gaf gedeputeerde Henk Brink de zaal mee. Of zoals Gerard Hoiting van Roelofs zei: “Het is net als met fietsen; als je stilstaat, val je om, dus we moeten doortrappen.”

Tien verschillende workshops werden ingeleid en afgewisseld door prikkelende presentaties van gastsprekers zoals Luciën de Louw, die door een val op een paaltje langs het fietspad een dwarslaesie opliep. Ook Stef van der Ziel, initiatiefnemer van de succesvolle Top Dutch campagne, ex-profwielrenner en wielercommentator Gert Jacobs leverden inspirerende bijdragen.

Inzichten en ideeën

Het seminar leverde een mooie oogst aan inzichten en ideeën op, waaronder onderstaande:

  • haal gevaarlijke obstakels op fietspaden en in bermen weg;
  • speel met apps en internet;
  • biedt meer beleving in het fietspadennetwerk;
  • zet arrangementen en routes in op de groeiende diversiteit aan fietsdoelgroepen met elk hun eigen snelheden en actieradius;
  • bedien de fietser op zoek naar comfort en beleving met nieuwe technologieën als augmented reality, drones en sensoren;
  • denk na over wat ontwikkelingen in automobiliteit, zoals zelfrijdende auto’s, voor fietsgebruik betekenen;
  • besef dat je gasten sterker reageren op wat er over je wordt verteld dan wat je over jezelf vertelt.

De dag werd afgesloten door Jempi Moens, trendwatcher en adviseur van grote merken.  Zijn advies: “Imagine the next level; werk vanuit een mooie, ambitieuze droom”.